En frelser for deg

The prodigal son asking his father for his inheritance

Er du en glad person? Frykt og skyldfølelse kan frata deg din glede. Du tenker kanskje “Hvordan kan jeg bli glad?”

Jeg har gode nyheter til deg! Det er en som kan hjelpe deg. Han kan tilgi deg dine synder og gi deg varig glede. Hans navn er Jesus. La meg fortelle deg om Ham.

Hans Far, Gud, er den som har skapt verden. Han skapte alt i verden. Han skapte deg og meg.

Gud elsker oss. Han elsker alle i verden. Gud elsker oss så mye at Han sendte Jesus, Hans eneste sønn, til denne verden. Da Jesus var på denne jorda, helbredet Han syke og trøstet de triste. Han åpnet blinde øyne og lærte menneskene mange ting.

Komplett tekst til: En frelser for deg

Jesus ville at vi skulle forstå hvor stor kjærlighet Hans Far har for deg og meg. Han fortalte denne historien som forklarer denne kjærligheten. Du kan lese den i Bibelen i Lukas evangelium kapittel 15, vers 11-24.

En mann hadde to sønner. Han trodde alt var i orden, men en dag gjorde en av sønnene opprør og kom til ham og sa: “Jeg liker meg ikke her, jeg vil gå min egen vei og jeg drar. Gi meg min del av arven.” Faren ble meget trist men ga ham pengene og lot ham dra. Han lurte på om han noensinne ville se sønnen igjen.

Sønnen dro langt avsted og moret seg med pengene og vennene sine. Han sløste bort pengene sine ved å leve egoistisk og syntes han hadde det fint helt til det plutselig var slutt på pengene og vennene hans forlot ham. Han var helt alene og i nød. Hva skulle han gjøre nå?

Han gikk til en bonde og bonden satte ham til å mate grisene. Han fikk ikke nok å spise og var så sulten at han kunne ha spist grisenes mat. Han begynte å tenke på alt det gale han hadde gjort og hvor dårlig han hadde behandlet faren. Han ble mer og mer miserabel.

The prodigal son feeding the pigs

En dag husket han hvor kjærlig hans far hadde vært og hvor godt han hadde tatt vare på ham da han bodde hjemme. Selv tjenerne hans hadde nok å spise.

Han tenkte “Kan jeg dra hjem igjen etter alt jeg har gjort mot min far? Er han fortsatt glad i meg? Jeg er ikke verdig å være hans sønn. Jeg er villig til å være en tjener om han bare vil ta meg tilbake.”

Han reiste seg straks og begynte å gå mot farens hus. Han ville se om faren ville tilgi ham.

Faren hadde lengtet etter sønnen helt siden han dro sin vei.Han lurte ofte på om han ville komme tilbake. Så en dag så han noen komme langt borte Kunne det være sønnen? Da han så at det var det løp han mot ham med åpne armer.

“Far, sa sønnen, jeg har syndet mot deg og er ikke verdig å være din sønn”.

Men faren sa:”Finn fram finklærne til ham og lag i stand et festmåltid. Min sønn var tapt, men nå er han funnet igjen.”

The father welcoming the prodigal son home

Vi er alle som denne sønnen; vi har vandret bort fra Gud, vår Far. Vi har sløst bort muligheter og mange gode ting Han har gitt oss. Vi har levd egoistisk og gjort opprør mot Ham. I dag inviterer vår himmelske Far oss til å komme til Jesus, han venter på oss med åpne armer.

Jesus viste oss sin kjærlighet ved å gi sitt liv som et offer for våre og hele verdens synder. Han led og ble avvist da han lot onde menn spikre Ham til et kors. Ved Guds kraft stod Han opp fra de døde og lever evig.

Kom til Jesus og be Ham tilgi deg dine synder. Han vil tilgi og rense deg for all synd ved sitt blod som ble utgytt for deg, når Han ser at du angrer på alt det gale du har gjort. Det blir en herlig opplevelse! Du blir et nytt menneske og livet får ny mening. Jesus vil bytte ut din skyldfølelse og frykt med glede og tilfredshet. Han vil være din Frelser.

Kontakt oss

Bestill traktater