Et lykkelig hjem

Hjem kjære hjem

Bibelen gir oss malen til et hjem som er vakkert av utseende, står på et solid fundament og har en hyggelig atmosfære. Hjemme kan være et sted med harmoni og tilfredshet, eller det kan være et sted med stridigheter og krangel. Er hjemmet ditt lykkelig, sterkt og i stand til å motstå livets stormer?

Hjemmet er en viktig del av livet vårt. Det er et gudegitt sted for vår åndelige utvikling, mentale helse og fysiske velvære. Guds plan har alltid vært at medlemmene i et hjem skal være til gjensidig glede for hverandre og at familier skal leve i harmoni.

Hvorfor noen hjem er ulykkelige

Hvorfor er det da så mange ulykkelige hjem? Hvorfor blir de ødelagt av splid, separasjon og skilsmisse? Det er fordi Guds design ikke har blitt fulgt. I Bibelen finner vi det vi trenger for å bygge et lykkelig hjem. Hjem som bygger på hans ord er steder med kjærlighet, tillit, felles interesser og hvor man uselvisk tjener hverandre. Slike hjem bringer glede inn i våre liv og bevarer fellesskap og nasjoner. Følger du Guds, byggmesterens, plan? “Hvis Herren ikke bygger huset arbeider bygningsmennene forgjeves” (Salme 127,1).

Grunnmuren for våre fremtidige hjem blir lagt fra barndommen. Et liv som er rent framfor Gud er en viktig ingrediens i våre forberedelser til ekteskap. Førekteskapelig synd undergraver moralsk stabilitet og setter det fremtidige hjemmet i fare. Egoisme og selvtilfredsstillelse i ungdommen legger grunnlaget for et liv som vil være ødeleggende i et ekteskap. De høye skilsmissetallene beviser dette. Slike synder må man virkelig angre og forandre på før man kan få et nytt liv i Kristus. Fortiden kan glemmes og Gud kan komme med sin velsignelse.

Et hjem begynner når en mann og en kvinne blir forenet gjennom ekteskap. Bibelen sier at vi bare skal gifte oss med troende (1. Korinter 7,39). Dette betyr at både mannen og kvinnen har gitt sine liv til Herren. Gud må ha førsteplass. Hvis mannen, kvinnen, eller begge er egoistiske, hvor er da grunnlaget for felles tilfredshet?

Å gifte seg i Herren

Komplett tekst til: Et lykkelig hjem

Å gifte seg “i Herren” betyr ikke bare at mannen og kvinnen er kristne, men også at Herren vil føre dem sammen. Lidenskap, fysisk tiltrekning og forelskelse er en dårlig start for et ekteskap. Når disse egenskapene er grunnlaget for vår tiltrekning til hverandre kan det føre til frustrasjoner og konflikter etter at ekteskap er inngått. Når vi stoler på at Herren vil lede oss i vårt valg, så vil han i sin guddommelige visdom vite hvem som vil være den medhjelperen vi trenger, ikke bare for i dag men for resten av livet. Herren kan velge noen med forskjellig smak og temperament som vil komplimentere oss som et par, og det vil resultere i et bedre balansert forhold. “Og de to skal være ett” (Markus 10,8).

Ekteskapet er ment til å vare livet ut, ikke bare være en juridisk kontrakt. Jesus ga oss denne tydelige kommandoen: “Det som altså Gud har sammenføyd, skal mennesker ikke skille” (Matteus 19,6).

En gudegitt ordning

Et hjem er et lite samfunn i seg selv, og som i alle sosiale sammensetninger må man ha delegerte områder med ansvar. Gud har gitt oss retningslinjer for denne ordningen i Bibelen.  Det er et rammeverk for en autoritetsordning som, hvis man følger den, vil gi orden og glede i hjemmet.  Det største ansvaret ligger på ektemannen, så kona og deretter barna -  i den rekkefølgen. (Les også 1. Korinter 11,3 og Efeserne 5,22-24). Når Gud setter og godkjenner et prinsipp blir det helliggjort. Bryter man denne ordenen så fører det med seg mye sorg. På den annen side velsigner han de som følger denne ordenen med gudfryktighet, glede og nåde.

Ved å inngå et ekteskap begynner mannen og kvinnen et samliv der begge har et ansvar og en forpliktelse. Begge er nødvendige med sine forskjellige funksjoner og naturlige evner for å gjøre hjemmet komplett. Noen må ta ledelsen og Gud ga denne oppgaven til mannen. “For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme” (Efeserne 5,23). En slik kjærlighet er omsluttet av en selvoppofrende ånd. Det er en omsorgsfull kjærlighet som gjør at mannen behandler sin kone “som sitt eget legeme” (Efeserne 5,28). En kjærlig ektemann vil ikke se på sin kone som mindreverdig, men vil betro seg til henne og søke hennes råd, og på den måten gjøre henne til en fullverdig samarbeidspartner gjennom sin kjærlighet til henne.

“Likeså skal dere gifte kvinner underordne dere under deres menn” (1. Peter 3,1). Når kona følger mannens lederskap i hjemmet, og han i lydighet følger Kristus, vil dette hjemmet være et sted med fred og tilfredshet. Efeserne 5,33 sier: “og hun skal ha respekt for sin mann”. Opprør mot denne ordningen har bragt mye sorg inn i dagens hjem, og det bringer ikke bare konflikt inn i familielivet men også en åndelig konflikt i hjertet til kona.

Barnas plass

Vi liker å tenke på barn som rene og uskyldige. Men alle er født med en syndig natur. Ettersom barnet vokser vil dets selviske natur komme mer og mer fram. Hvis ikke foreldrene rettleder barnet bort fra disse tilbøyelighetene, vil det bringe mye sorg både til barnet selv og andre.

Et barn skal adlyde sine foreldre. “Dere barn skal være lydige mot foreldrene deres for Herrens skyld, for det er rett” (Efeserne 6,1). Et perfekt eksempel på slik lydighet finner vi i Jesu liv da han var barn. “Så ble han med dem hjem til Nasaret og var lydig mot dem” (Lukas 2,51). Når prinsippet for underkastelse blir praktisert og er rutinen i hjemmet, vil både foreldre og barn være gladere og hjemmet blir hyggeligere.

Når Guds forordninger blir fulgt vil foreldrene leve for barna sine, barna for sine foreldre og alle vil leve for Gud. Slike hjem vil være en velsignelse for våre samfunn og gi kvalitet til våre nasjoner.

Mange unge driver med narkotika, følger moter og er opptatt av underholdningsverdenen. De er fanget i et raskt samfunn som har gått bort fra gamle verdier og moral, som på et tidspunkt ga oss integritet og stabilitet i samfunnet. Er mangelen på trygge og glade hjem en underliggende årsak til at våre ungdommer er rastløse og misfornøyde? Hva kan du gjøre med det? Har du noen gang tenkt at hvordan atmosfæren i hjemmet ditt er, avhenger av deg og ditt hjertes lojalitet til Gud?

Kristus, fundamentet

Hvis vi ønsker å bygge et sterkt og lykkelig hjem, må Jesus Kristus være fundamentet. Regn og storm kan slå mot det, men med Kristus vil det bli stående (Matteus 7,24-27). Han vil gi oss retningslinjer, styrke og mot som vil gjøre våre hjem framgangsrike og lykkelige i denne grusomme, ubarmhjertige verden. Jesus elsket hjemmet og står klar til å flytte inn i våre hjem. Han sier: “Se, jeg står for døren og banker” (Johannes Åpenbaring 3,20). Først banker han på døren til hjertene våre og deretter på døren til våre hjem. Vil vi la ham komme inn?

Et lykkelig hjem starter i våre hjerter. Vi kan ikke ha fullkommen fred i våre hjem hvis vi ikke har fred i våre hjerter. Daglig personlig seier over irritasjoner og frustrasjoner gjennom dagen kan bli vår når vi setter vår lit til Gud. “Den som er fast i sjel og sinn, lar du alltid ha fred, for han setter sin lit til deg” (Jesaja 26,3).

En gudfryktig familie vil be sammen for sine egne hjerter, for hjemmet sitt og for samfunnets behov. Bønn binder en familie sammen. Dette sitatet er veldig sant: “En familie som ber sammen, holder sammen.”

Tro på og aksepter Guds plan for livet og hjemmet ditt. Åpne hjertedøren din til Kristus. “I dag, om dere hører hans røst, så forherd ikke deres hjerter” (Hebreerne 3,7-8). Herren venter på å velsigne ditt hjerte og ditt hjem. Gi ham hele ditt hjerte og forbli trofast mot ham. En dag vil han åpne døren til sitt himmelske hjem for deg, og glede og fullkommen fred vil være din for alltid.

Kontakt oss

Bestill traktater