Hør! Hvem er det som roper på deg?

The listening lamb

Johannes evangelium 10,1-18

Har du noen gang hørt noen rope navnet ditt, men du visste ikke hvor stemmen kom fra? Eller kanskje du så vidt kunne høre stemmen fordi det var så mye støy overalt.

Hør! En stemme roper på deg. Deg!

Komplett tekst til: Hør! Hvem er det som roper på deg?

Hvem er du? Hva heter du? Hvor kommer du fra? Hvor bor du? Hvor skal du?

Du vet navnet på landsbyen du kommer fra. Kanskje har du aldri vært andre steder, men du vet at landsbyen din er en del av et stort land og at alle land er en del av en stor verden.

Bibelen

Verden ble skapt av Gud for nesten 6000 år siden. Gud har en bok, kalt Bibelen, som forteller hvordan han skapte verden og den første mannen og kvinnen. Han skapte dem i sitt eget bilde.

Helt siden den gang har barn blitt født og mennesker har dødd. Tusener på tusener har blitt født og har dødd.

Du ble født til dine foreldre, men det er egentlig Gud som skapte deg siden han har skapt alle ting. Har du noen gang tenkt over hvor fantastisk Gud har skapt alt og hvordan han skapte deg?

Foreldrene dine ga deg et navn og Gud vet hva du heter. Han kjenner alle navn uansett hvilke språk de er på. Han vet alt.

Fordi Gud skapte oss vet han alt om oss, og han elsker oss fordi vi tilhører ham. Han er vår himmelske Far og han bryr seg enda mer om oss enn våre egne foreldre gjør.

Gud

Gud har alltid vært og han lever til evig tid. Så når han ga livsånde til oss gjorde det at vi også lever evig. Nei, ikke kroppene våre, for de dør, men sjelen i oss lever evig.

 Kjenner du Gud? Du lurer kanskje på hvem Gud er? Og hvor han er?

Vil du vite det? Ja, det vil du. Dypt inni deg ønsker du å vite det.

Du har aldri sett Gud, har du vel? Nei, men det betyr ikke at han ikke finnes.

Det er bare én Gud. Det er ikke plass til noen annen, for han som virkelig, virkelig er Gud fyller himmelen og jorden. Han er overalt på samme tid.

Guds bolig er i himmelen, det vakre stedet der oppe, men han bor også i hjertene til dem som adlyder hans stemme.

Hvordan lærer jeg å kjenne Gud? Er det noe du har lurt på? Gud har en fantastisk plan for å vise oss hvordan.

Gud sendte sin eneste sønn, Jesus, ned fra himmelen for å vise menneskene hvem han er og hvordan han er. Gud og Jesus er en.

Ved et mirakel ble Guds sønn født som en baby og vokste opp til å bli en mann. Og så, i tre år, fortalte Jesus menneskene om Guds, sin fars, kjærlighet. Han fortalte dem også at Gud er hellig og ikke tåler synd.

Senere ga Gud oss en mulighet til å bli frelst fra våre synder. Han lot sin sønn Jesus bli korsfestet av onde menn. Han ga sitt liv for oss - så stor var hans kjærlighet!

Han var offeret som kan betale for hele verdens synder - hver eneste synd du noen gang har begått, og hver synd begått av hver gutt eller jente, mann eller kvinne.

Ble Jesus værende på korset? Ble han værende i graven? Nei, etter tre dager sto han seirende opp. Etter en stund dro han tilbake til himmelen og venter der til Gud sier at verden skal ende. Da blir han den rettferdige dommeren over alle mennesker.

Har du tilgang til Johannes evangelium, som står i det nye testamente i Bibelen? Da kan du lese kapittel 10. Johannes har skrevet hva Jesus fortalte menneskene. Og det han fortalte gjelder også for oss i dag. Jesus sa at han var den gode hyrden og at han ga sitt liv for sauene. Vi er sauene og de som er hans sauer kjenner hans stemme. Han kaller dem ved navn og de vil ikke følge en fremmed.

Den fremmede - den andre stemmen

Hvem er denne fremmede, den som vi skal flykte fra? Jo, han er en tyv og han bryr seg ikke noe om sauene. Han er en løgner og det finnes ikke noe sannhet i ham. Han er djevelen, vår fiende Satan.

Men først og fremst er han Guds fiende. En gang var han en av Guds gode engler i himmelen. Han ble stolt og gjorde opprør mot Gud. Han kjempet mot Gud og mange engler fulgte ham. Gud vant, for han er allmektig, så han kastet Satan og alle hans etterfølgere ut av himmelen. Satan hater Gud for dette.

Fordi han ikke kan komme nær til Gud igjen øser han sitt sinne ut over Guds skapninger, menneskene i verden. Fordi han syndet prøver han å lure andre til å gjøre det samme. Men synd vil aldri mer komme inn i himmelen.

Det finnes et annet sted, det stedet Gud skapte til Satan og hans engler, og det kalles helvete. Helvete er et sted med pinsler og plage, et sted med en ild som aldri slukner. Det er stedet hvor djevelen og hans etterfølgere vil bli straffet til evig tid. Det er et fryktelig sted som Gud vil måtte sende oss hvis vi velger å høre på Satans stemme.

Satan vil ikke at vi skal tenke på helvete. Han vil heller ikke at vi skal tenke på Gud. Derfor prøver han å få oppmerksomheten vår bort fra Gud, og til å høre på hans stemme i stedet.

Har du noen gang hørt denne andre stemmen, stemmen til den fremmede, inni deg?

Noen ganger får han oss til å tro at han har noe godt å tilby og får oss til å tenke: “Jeg er bedre enn andre. Jeg er viktig. Meg først. Jeg skal ta igjen. Jeg må kjempe for mine rettigheter. Det er helt i orden å stjele så lenge jeg ikke blir tatt. Alle lyver, så da kan jeg det óg. Skitne tanker er ikke så ille - ingen vet hva jeg tenker. Frekke ord - det får fram en god latter.”

Og andre ganger har du vært så nedtrykt at du har vært fristet til å tenke: “Jeg er ikke verdt noe, hvorfor skal jeg fortsette å leve?”

Alt dette er djevelens stemme. Han er en løgner og det er derfor han prøver å få oss til å bli løgnere også. Han er en tyv, derfor vil han også få oss til å stjele. Han er en morder, derfor prøver han å få oss til å hate andre.

Hvordan føler du deg når du hører på denne stemmen? Gjør det godt inni deg? Å nei, det gjør deg ulykkelig og gir deg lyst til å gjemme deg. Det er akkurat slik Satan er, han liker å gjøre ting i det skjulte. 

Jesus, hyrdens stemme

Kjenner du Jesus, den gode hyrden? Ønsker du å være en av hans sauer? Vil du kjenne hans stemme?

Du kan det, men først må du slutte å høre på den andre stemmen.

Når du nå er stille vil du høre den milde stemmen til Jesus, som spør om du ikke vil overgi hele ditt liv til Ham. Du hører ham si at du må angre alle dine synder og bekjenne dem.

Kanskje du, noen ganger når du var stille, tenkte:”Hva skal jeg gjøre med alle mine problemer og byrder? Jeg skulle ønske jeg kunne være god, jeg skulle ønske jeg var på et sted der jeg aldri mer vil være sulten eller syk. Hva skjer med meg når jeg dør?”

Og kanskje du har hatt mange flere tanker. Det er stemmen til Jesus som kaller på deg.

Føler du deg noen ganger trist uten at du skjønner hvorfor? Eller kan du føle deg ensom selvom du ikke er alene? Det kan være fordi du lengter etter Gud, han som skapte deg og elsker deg. Han er hyrden som kaller på sine bortkomne sauer. Han roper og roper, og søker og søker etter deg!

Når du hører hyrdens stemme, så svar ham. Fortell ham at du angrer dine synder. Fortell ham akkurat hvordan du har det og be ham om å frelse deg. Det er å be.

Har du noen gang bedt til himmelens Gud? Gjør det nå. Han hører og forstår deg. Han vil gi deg den freden du lengter etter.

Ville du ikke likt å være sauen hans og kjenne hans stemme? Han vil være din venn og vil ta bort din byrde av synd. Du vil føle en glede inni deg og bli kjærlig og snill som han. Han vil hjelpe deg å overkomme din frykt.

Selvom andre mobber deg fordi du er en kristen, vet du at Jesus vil være med deg. Og selvom den fremmede skulle friste deg igjen, så må du stole på at Jesus hjelper deg å stå imot.

Når du er trygg i hyrdens kjærlige armer, så vet du at han til slutt vil ta deg med til sitt fantastiske, lykkelige hjem hos Gud slik at du kan være sammen med ham for alltid.

Kontakt oss

Bestill traktater