Svaret for deg

Jesus at the well

Vet du at det er noen som vet alt om deg? Jesus, Guds Sønn vet alt du noensinne har gjort. Han kjenner til fortiden, nåtiden og fremtiden. Han elsker deg og kom til denne verden for å frelse deg fra synd og Han har en plan for livet ditt som vil fylle deg med glede.

En dag reiste Jesus med vennene sine og kom til en by i Samaria. Jesus satte seg ned ved en brønn for å hvile mens vennene dro for å kjøpe mat.

Mens Jesus satt der kom det en dame for å hente vann. Jesus spurte henne: “Kan du gi meg litt vann å drikke?”

Komplett tekst til: Svaret for deg

Damen ble overrasket og sa: “Spør du meg om noe å drikke? Vet du ikke at jeg er Samaritaner og at jødene ikke har noe med oss å gjøre?”

Jesus svarte henne vennlig: “Hvis du kjente Gud og visste hvem som snakker med deg, ville du ha spurt meg om å gi deg levende vann, og jeg ville med glede ha gitt deg det.”

Damen så overrasket på ham og sa: “Herre, brønnen er dyp og du har ingenting å hente opp vann med. Hvordan kan du gi meg dette levende vannet?”

The woman running to town

Jesus svarte: “Den som drikker fra denne brønnen vil bli tørst igjen, men den som drikker av det vannet jeg vil gi ham skal aldri mer tørste.”

“Herre,” sa hun, “Gi meg dette vannet så jeg ikke blir tørst igjen og ikke trenger å komme hit for å hente vann lenger.”

“Gå og hent mannen din og kom tilbake hit,” sa Jesus.

“Jeg har ingen mann,” svarte hun.

“Det stemmer,” sa Jesus. “Du har hatt fem menn og han du har nå er ikke din mann.”

Hvordan kjenner denne mannen meg, tenkte hun. “Herre, jeg kan se at du er en profet og jeg har et spørsmål til deg. Mitt folk har tilbedt Gud på denne plassen, men dere sier at det er i Jerusalem vi skal tilbe.”

Jesus sa til henne: “Det er ikke så viktig hvor vi tilber; i dag kan sanne tilbedere tilbe Gud i ånd og sannhet.”

“Jeg vet at Messias, som er kalt Kristus, skal komme og når han kommer vil han forklare alt,” sa hun.

Jesus svarte henne: “Jeg er han.”

Hun satt fra seg vannkrukken og gikk tilbake til byen. “Kom og se en mann som har fortalt meg alt det jeg har gjort. Kan han være Kristus?”

Da dro de ut av byen og kom til Ham. Mange trodde at han var Kristus, frelseren, fordi han visste alt om dem. Du kan lese om dette i Johannes 4, 3-42.

Jesus teaching the crowd

Jesus vet alt om oss, både det gode og det dårlige. Vi vil gjerne skjule de dårlige tingene vi har gjort, men vi kan ikke gjemme dem fra Jesus. Han har kommet for å frelse oss fra straffen vi fortjener for det gale vi har gjort. Han kan ta bort den tunge følelsen vi har i våre hjerter og gi oss fred. Han døde for å ta bort våre synder og gjøre det mulig for oss å komme til himmelen når vi dør.

Jesus er svaret på alle dine problemer og spørsmål. Han vil være din venn og fylle tomheten i ditt hjerte. Han kan erstatte din frykt og uro med fred og ro.

Jesus sier: “Kom til meg . . . og jeg vil gi dere hvile” (Matteus 11,28). Bare be til ham og spør ham om å komme inn i ditt liv. Når du slipper Gud til i tro vil han bo i ditt hjerte. Hans nærhet vil gi deg glede, styrke og en mening med livet. Han vil være svaret for deg.

Kontakt oss

Bestill traktater